El 22 d’abril del 2010 es va fer la primera sessió del programa Escola i Empresa, a l’IES Jaume Balmes de Barcelona. El ponent era l’empresari Ernest Sales. Es tractava d’una prova pilot i les següents setmanes se’n farien cinc més. Van sortir bé, amb un retorn positiu del professorat i l’alumnat, i el projecte, liderat per dos dels patrons de FemCAT, el mateix Ernest Sales i Ricard Huguet, va tirar endavant. Aquest curs es compliran 10 anys d’aquelles xerrades inicials i FemCAT ha decidit celebrar-ho amb una renovació del lloc web i de la imatge del programa –amb un nou logotip-, així com posant en valor la feina feta en aquesta dècada.

Les dades parlen per si soles. D’aquelles sis xerrades i de les 25 de l’exercici següent –el 2010-11-, amb 17 empresaris-ponents, a Barcelona i la seva àrea metropolitana, arribant a 1.265 alumnes, s’ha passat en el curs 2018-19 a més de 400 xerrades per tot Catalunya, amb 160 conferenciants i un impacte sobre quasi 15.000 estudiants entre 4t d’ESO, Batxillerat i Cicles Formatius. El creixement ha estat constant, arribant a gairebé 90.000 alumnes en total i la valoració del programa s’ha mantingut molt alta, per sobre del 9.

La diversificació i penetració en tot l’àmbit territorial català ha estat una altra de les fites dels darrers cursos que s’està assolint. Així, en aquest últim any, s’ha avançat en l’objectiu d’arribar al 17% de tots els centres potencials de cada servei territorial del Departament d’Educació, i globalment s’ha superat el 20% a tot Catalunya. En aquest sentit, s’ha prestat especial cura al factor proximitat, amb empresaris i empresàries ponents vinculats a cada territori. Per al curs que ara comença es pretén seguir amb la tònica creixent, sempre mantenint la qualitat del programa.

L’equip de FemCAT, que sempre ha preservat la gestió artesanal del programa, agraeix la implicació de les entitats col·laboradores –Departament d’Educació, Barcelona Activa, GlobaLleida, Barcelona Global, Escola Emprenedors, Agència de Desenvolupament del Berguedà, Aijec, PIMEC Joves, Sant Cugat Empresarial, Creacció, Fòrum Carlemany i Fundació Roca i Galés- tant per a la difusió als centres com per a la captació de nous ponents i prescriptors del programa.

A tots ells i a tothom que ha format part del projecte d’Escola i Empresa d’una manera o altra, moltes gràcies. El bon funcionament del programa en aquests primers deu anys és el millor incentiu per seguir apropant el món de l’empresa als nois i noies del país.