A punt d’arribar al desè aniversari, el programa Escola i Empresa (EiE) de FemCAT segueix en plena forma. La tradicional jornada de cloenda, celebrada el 26 de juny al CaixaForum de Barcelona davant una cinquantena llarga de persones entre empresaris-ponents i professors, va oferir les millors dades d’aquest exitós projecte iniciat el 2010. Si el curs passat va ser el de la consolidació del creixement –que actualment ja arriba a quasi 15.000 alumnes en més de 400 xerrades, amb una valoració per sobre del 9-, aquest any ha estat el de la millora de la repartició territorial de les sessions i la rotació dels ponents.

La Comissió Rectora del programa va establir com objectiu arribar a un mínim del 17% de tots els centres objectiu de cada servei territorial. Això s’ha assolit àmpliament en pràcticament a tots ells (menys Terres de l’Ebre), i globalment s’ha superat el 20% de penetració del territori. Per a aconseguir-ho, l’equip d’Escola i Empresa ha focalitzat l’esforç de captació de ponents en àmbits territorials, establint noves col•laboracions amb entitats empresarials o de promoció econòmica.

En aquest sentit, s’han fet formacions de ponents a noves localitzacions, com Sant Cugat del Vallès, amb Sant Cugat Empresarial; a Vic, amb el Consell Empresarial d’Osona i Creacció; i s’han continuat fent a Girona, en col•laboració amb el Fòrum Carlemany; a Lleida, amb GlobaLleida; i a Barcelona. Com en els darrers cursos, Barcelona Activa ha seguit fent costat a la gestió de les sessions de Barcelona ciutat, i Barcelona Global, l’Aijec i PIMEC Joves han aportat nous ponents.

Com cada any, FemCAT va repartir uns premis i reconeixements a diverses persones implicades en el programa. En aquesta edició, els ponents premiats van ser: Dolors Boix a la guardiana del Berguedà; Adrián Garcés al més versàtil; i Maria Jordà a la millor valorada. Van rebre una menció: Agustí Ten, Ariadna Marín i Vicenç del Mar als ponents sempre disposats; Nacho Lafuente al ponent més social; i María José Martínez, Adrià Masip, Marc Cerón i Jordi Tarragona als ponents mediàtics.

Així mateix, van ser reconeguts l’INS Puigvert –el millor vot del ponent-, l’INS El Cairat –el centre més disciplinat- i l’INS Ronda –el centre més curós. Van rebre una menció l’INS Martí L’Humà –el centre més ben organitzat-, l’INS Pompeu Fabra de Salt –el centre més constructiu- i l’INS Ausiàs March –el centre més acollidor. Finalment, hi va haver una menció agraïment especial per a Ricard González, Francesc Calaf i tot l’equip d’Infraplan que ha treballat en la nova eina de gestió del programa.

L’empresari Alfons Cornella va amenitzar la jornada amb una xerrada titulada “Educar humans en un món de màquines intel•ligents”. Cornella, fundador d’Infonomia –empresa de serveis d’innovació- i un gran divulgador, va reflexionar sobre la crisi de l’ensenyament. “Viurem un canvi extraordinari”, va vaticinar Cornella, i va assenyalar el camí: “D’un model de coneixements i memorístic anem a un de basat en la creativitat i la col•laboració”. “Què és ser humà? Pot semblar filosòfic però és una pregunta clau. Hem de formar els nens de manera que no puguin ser replicats per una màquina”, va indicar. I va concloure: “El canvi no és la tecnologia sinó entendre què és un humà i com potenciar-lo. Ajudar a cada nen a detectar el seu talent i a estimular-lo. En síntesi, donar poder als alumnes”.

Posteriorment, hi va haver un torn obert d’intervencions, ja fossin reflexions o preguntes, i finalment la jornada es va cloure amb un pica-pica i una copa de cava a l’esplèndid terrat del CaixaForum.

FemCAT, presidida des de fa uns mesos per Elena Massot, agraeix a les entitats col·laboradores del programa el seu suport, bàsic per haver consolidat i millorat el projecte d’Escola i Empresa.