L’Òscar Ortega ha compartit amb el segon grup de 4rt d’ESO de l’Institut La Valira la seva experiència com a director executiu de la cooperativa de treball de programari lliure BTactic, la qual va crear ara fa 10 anys.

En aquesta mateixa línia, l’Òscar explica el valor que la seva empresa ha aportat al sector de la informàtica oferint serveis a mida i adaptats a les necessitats dels seus clients. Uns serveis que s’adscriuen dins un model d’economia circular i col·laborativa.

Un altre aspecte destacat de l’exposició ha estat la importància del concepte responsabilitat com a valor clau en el càrrec de director executiu, i ha convidat als joves a reflexionar sobre l’impacte que una errada per part de l’empresari pot tenir en els diferents grups de persones que s’hi veuran implicades. En aquest sentit l’alumnat es mostra força participatiu i fan les seves aportacions tot esmentant els actors clau des de la mateixa cadena de producció, és a dir els socis de la cooperativa, els treballadors i els proveïdors, fins arribar al client o usuari final que compra el producte.

En la darrera part de la ponència, Ortega demana a l’alumnat que anomenin aquells aspectes que defineixen un empresari. Les aportacions donen peu a comentar algunes de les habilitats més destacades, i a tot això Òscar afegeix que no hi ha bons o mals empresaris sinó que la condició d’empresari va més enllà de la professionalitat, apel·lant a la pròpia personalitat de l’empresari. En les seves paraules: “ser empresari no és una carrera, sinó una forma de vida”.

La ponència acaba amb un joc que el ponent proposa als i les joves, consistent a observar una imatge de Times Square de Nova York i compartir en grup la gran quantitat de noms i marques que hi ha rere les empreses que constitueixen la societat que coneixem avui dia. I conclou que rere cada producte hi ha milers d’empreses, empreses que fan les persones.